Cecilia Bengolea

Choreographin und Tänzerin, geboren in Buenos Aires 1984, ansässig in Paris. Studierte anthropologischen Tanz, Philosophie und Kunstgeschichte an der Universität von Buenos Aires. Im Jahr 2004 wirkte sie bei dem choreografischen Programm Ex.e.r.ce von Mathilde Monnier mit.

Seit 2005 hat sie getanzt und choreografiert mit: Joao Fiadeiro, Claudia Triozzi, Marc Tompkins, Yves- Nöel Genod, Alain Buffard, Mathilde Monnier, Alice Chauchat, Sarah Michelson, Trajal Harrel, Marlene Monteiro Freitas, Gintersdorfer/Klaßen.

Seit 2005 entstanden aus einem stetigen Dialog zwischen Cecila Bengolea und François Chaignaud verschiedene Arbeiten. Zusammen entwickelten sie Pâquerette (2005-2008), Sylphides (2009), Castor et Pollux (2010), Danses Libres (basierend auf Choreografien von François Malkovsky und Suzanne Bodak's, 2010), (M)IMOSA (Co-Autor und performt mit Trajal Harrell und Marlene Monteiro Freitas, 2011), altered natives’ Say Yes To Another Excess — TWERK (2012), Dublove (2013), Bengolea and Chaignaud choregraphe a Ballet on Toru Takemitsu, musikalische Komposition How slow the wind, für das Ballet de Lyon, (2014), und eine Oper für le Ballet de Lorraine 2015.

2009 gewannen Cecilia Bengolea und François Chaignaud den Paris critique choreographic revelation award. Ihre Arbeiten wurden weltweit präsentiert in Tanz-Venues und internationalen Festivals in Europa, Japan, Korea, Brasilien und den U.S.A.

2011 führe Bengolea co-Regie für zwei Kurzfilme zu Levi Strauss Arbeit Tristes Tropiques in Rio de Janeiro: La Beauté (tôt) vouée à se défaire mit Donatien Veisman und Cri de Pilaga mit Juliette Bineau.

Jeden Sommer performt sie in Buenos Aires die Art slaves mit Victoria Colmegna (visual artist), Jackie Luduenia Koslov (visual artist, zweimalige Weltmeisterin im athletischen Tanz) und Valentina Liernur (Galeristin, Papo1s vip).
Choreographer and dancer, born in Buenos Aires 1984, based in Paris. Studied anthropological Dance, Philosophy and Art History at the University of Buenos Aires. In 2004, she followed the Ex.e.r.ce choreographic programme run by Mathilde Monnier.

Since 2005 she has danced and choreographed with: Joao Fiadeiro, Claudia Triozzi, Marc Tompkins, Yves- Nöel Genod, Alain Buffard, Mathilde Monnier, Alice Chauchat, Sarah Michelson, Trajal Harrel, Marlene Monteiro Freitas, Gintersdorfer/Klaßen.

Since 2005, a steady dialogue between Cecila Bengolea and François Chaignaud has given rise to miscellaneous works. Together, they have created Pâquerette (2005-2008), Sylphides (2009), Castor et Pollux (2010), Danses Libres (based on François Malkovsky and Suzanne Bodak's choreographies, 2010), (M)IMOSA (co-written and performed with Trajal Harrell and Marlene Monteiro Freitas, 2011), altered natives’ Say Yes To Another Excess — TWERK (2012), Dublove (2013), Bengolea and Chaignaud choregraphe a Ballet on Toru Takemitsu, musical composition How slow the wind, for the Ballet de Lyon, (2014), and a Opera for le Ballet de Lorraine in 2015.

In 2009, Cecilia Bengolea and François Chaignaud won the Paris critique choreographic revelation award. Their work has been presented world-wide in dance venues and international festivals, in Europe, Japan, Korea, Brazil, U.S.A.

In 2011, Bengolea co-directed in Rio de Janeiro two short films in keeping with Levi Strauss's work Tristes Tropiques: La Beauté (tôt) vouée à se défaire with Donatien Veisman and Cri de Pilaga with Juliette Bineau.

Every summer in Buenos Aires, she performs the Art slaves with Victoria Colmegna (visual artist), Jackie Luduenia Koslov (visual artist, twice world champion in athletic dance) and Valentina Liernur (gallery owner, Papo1s vip).